Friday 27 September 2013

RESEPI SUP TULANG KAMBING


Tadi pagi saya ikut mak ke pasar, jarang kami ke pasar sebab lebih senang belanja di kedai runcit bersekatan rumah je, ada mini pasar setiap hari kecuali hari isnin. Jadi setiap hari mudah la nak dapat lauk pauk segar untuk dimasak. namun, sesekali bila rajin dan ada masa kami ke pasar juga la sebab sini lebih banyak pilihan dan murah. so seperti biasa kalau ke pasar mesti singgah ke kedai daging. terpandang pula tulang kambing. jarangla kami nk masak kambing sebab tiada pressure cooker di rumah. takut tak sedap pula masak tulang. Namun beli jugak tulang ni sebab murah harganya sekilo hanya rm10. Beli 1/2 kilo saja, amek part tulang kaki and peha. part tula yang menjadi kegilaan penggemar kambing. mesti ada straw untuk sedut isi dalam tulang tu nanti.. slrpppp bayangkan pun da terliur..

Sampai di rumah pon terus kami pong pang di dapur menyiapkan juadah tengah hari....resepi sup simple cara mak saya seperti yang tertera di bawah.

Resepi:

1/2 kilo tulang kambing
1 biji Bwang merah - hiris kasar
3 biji bawang putih - hiris nipis
1 batang kayu manis
2biji bunga lawang
3biji bunga cengkih
2biji uah pelaga
sup bunjut
halia 2inci - hiris kasar
air secukupnya
garam dan sedikit perasa

1. guna minyak sikit je tumis lebih kurang rempah 4sekawan iaitu kayu manis, bunga lawang, cengkih dan     pelaga, masukkan bawang merah dan bawang putih, kemudian campak halia.
2. pastu letak air secukupnya menutupi tulang2 tersebut. campakkan sup bunjut. JANGAN LETAK GARAM DULU YA nanti daging lambat empuk. rebus daging tersebut sampai empuk. saya rebus 1 jam 45 minit, hasilnya wallah mcm guna pressure cooker. guna periuk tinggi agar air tak mudah melimpah keluar and jgn lupa kacau sesekali tulang tersebut. Jika air surut sangat tambah lagi. pandai2 adjust la ya.
3. akhir skali, perasakan dengan garam dan perasa sebelum diangkat. taburkan daun sup dan bawang goreng sebelum hidang. saya guna homade bawang goreng je. minyak bawang goreng tu saya campak pula dalam periuk sup.. memang kick terangkat dibuatnya. 

sekian saja resepi campak2 kita pada hari ini :)





No comments:

Post a Comment